شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

اجرام ساکنین این ایوان و اسباب تفکر خردمندان!

رباعی های حکیم عمر خیام واقعا غنی و دلنشین است و لزومی ندارد دانه به دانه بیاورم ولی چند رباعی خیام واقعا تک است و حاوی حقایقی عجیب است! 
اجرام که ساکنان این ایوانند
               اسباب تردد خردمندانند
                  هان تاسر رشته خرد گم نکنی
                              کانان که مدبرند سرگردانند
در بیت اول که عمق و لب اصلی را برای نمایان می‌کند و در بیت آخر به درستی از این می گوید که خرد گم نکن که مدبران سرگردانند و الحق راست است! دبیری و... به خرد است وگرنه احتمال دارد بیشتر دانستن بدتر باعث تداخل و کم هوشی شود. 
خیام واقعا همیشه از زوایای پنهان می گوید! 
خرد از دیدگاه فردوسی بر چند ستون است که اکنون مطمئنا اگر بیاورم حوصله خواندن ندارید و خواهید گفت که دوباره آقا اشکان شروع کرد و رفت روی دندهٔ پرگویی و سنگین و ثقیل گویی و کسل کننده! حق با شماست و باور کنید که خودمم بخاطر همین دیگر مطالب گذشته را ادامه ندادم.ولی نمی توان از خیام نگفت. 
خیام در نظر من حرف حق زنی هست که بسیار بی پرده می گوید ولی مطمئنا اسلام باور بوده! 
از جمله رفتگان این راه دراز
باز آمده کیست تا بما گوید باز
پس بر سر این دو راههٔ آز و نیاز
تا هیچ نمانی که نمی‌آیی باز
البته بیت آخر در مصرع دوم را به این شکل به یاد دارم. 
چیزی نگذار که نمی آیی باز!!! 

این دنیا ارزش برگشتن نداره و خیام بی پرده میگه : برنمی گردی! اگر انتظار زندگی مثل همین جسم خاکی رو دوباره داری نمی آیی باز و احتمالا بهشت را هم اشتباهی فرض کردی! این دو راهه آز و نیاز! 
چه جالب این دنیا و آن دنیا را تعبیر و تفسیر می‌کند! آز این دنیاست ولی نیاز آن دنیاست! نیاز!!! نیاز را معنی کنید ؟ نی+آز 
چه جالب که آز و نیاز را فهمیدیم و کار راحت شد. آیا نماز را هم این شکلی می توانیم معنا کنیم ؟ باید تحقیق بیشتر صورت دهیم! 

این دو راهه آز و نیاز!!! 

چه زیبا سروده! 


 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.